Toelichting op de storing van afgelopen zaterdag

16 oktober 2017

Oorzaak en toelichting op de storing van afgelopen weekend in de verbinding van Relined.

Tijdens grote werkzaamheden aan het spoor in Oisterwijk is de 144 aderige glasvezel kabel van Relined kapot getrokken door een graafmachine. In deze bijlage uit het BD ProRail-Brabants_Dagblad_14-10-2017 kunt u nadere informatie lezen over die zeer ingrijpende actie van ProRail die daarbij ook nog onder grote tijdsdruk staat.

Hierbij is geheel onverwacht, omdat de voorbereidingen daarvoor ook al maanden geleden gemaakt zijn, is er toch nog die glasvezelkabel kapot getrokken. Na de reparatie van die buis waar de kabel in aanwezig was, is er over een afstand van 2 kilometer nieuwe kabel in die kapot getrokken buis geblazen om die daarna aan beide zijden weer op een bestaande handhole te kunnen lassen. Dit heeft erg veel tijd gekost en heeft ruim 20 uur geduurd voordat alles weer volledig in orde was.

Waarom kan dat gebeuren en waarom kan niemand dan nog enige verbinding met internet en Telefoon en TV krijgen? We zijn nog in aanbouw met ons glasvezelnetwerk en hebben op dit moment alleen nog maar een verbinding tussen Gilze en de EFX in Eindhoven. Zie onderstaand plaatje de paarse lijn. Wanneer het netwerk klaar is dan zullen er minimaal 2 verbindingen vanaf het netwerk van Midden-BrabantGlas en de redundante EFX in Eindhoven opgebouwd zijn zodat bij een toekomstige kabelbreuk zoals afgelopen weekend heeft voorgedaan niemand iets van een internet, interactieve TV en telefonie storing zal merken omdat we dan altijd minimaal van 2 zijden op het netwerk komen. Internet kunnen we volledig automatisch om laten schakelen echter het DVB-C signaal is enkelvoudig uitgevoerd en zullen we in een dergelijk geval wel even om moeten steken maar zal daarbij beperkt blijven tot verwacht maximaal 4uur. Zie de blauwe lijn richting Eindhoven die nog in de planning staat om ook nog aangelegd te gaan worden. Echter pas rond eind Q1-2018 zullen we voldoende redundantie in het netwerk hebben om alle voorkomende calamiteiten goed te kunnen ondervangen.

Netwerkprojectie-MBG

Netwerkprojectie-MBG

We geven deze toelichting omdat we juist zeer grote waarde hechten aan een zeer hoge beschikbaarheid om daarmee het vertrouwen van uw allen te blijven te genieten. Onze excuses voor die overlast en hopen dat die nooit meer voor zal komen.

Prorail werkzaamheden