Graafschade omgeving Drunen

13 juli 2021

Als gevolg van een grote kabelschade veroorzaakt door een derde partij in de buurt van PoP Drunen zijn sinds 17.30 uur een groot deel van de klantaansluitingen in de volgende plaatsen onderbroken:

– Herpt
– Elshout
– ’s Hertogenbosch (Bokhoven)
– Haarsteeg
– Hedikhuizen
– Vlijmen

De aannemer is aangestuurd en schaalt op om deze storing zo snel mogelijk te herstellen. Vanwege de omvang van de storing verwachten we echter dat het zeker tot morgenochtend 8.00 uur gaat duren voordat alle aansluitingen weer hersteld zijn.

Onze excuses voor het ongemak, we houden u via onze website zo goed mogelijk op de hoogte.

Update 13-7-2021 22.30 uur

Er wordt vannacht doorgewerkt aan herstel van alle verbindingen, helaas is door de omvang en complexiteit van de schade nog niet te zeggen wanneer alle verbindingen weer hersteld zullen zijn. Dit zal echter zeker niet voor morgenochtend zijn.

Update 14-07-2021 07:45 uur

Hele nacht is de aannemer met 4 lasploegen bezig de kabels te repareren. Er bleken ook nog lokale kabels kapot geboord te zijn. Op dit moment is een deel van de verbindingen al wel in de lucht zoals alle in gebruik zijnde aansluitingen van de nieuwe POP Herpt. De werkzaamheden nemen echter meer tijd in beslag dan de verwachte 08:00uur. Verwachting is dat rond 09:30uur de laatste weer gelast zullen zijn en iedereen weer gebruik kan maken van alle diensten.

Update 14-07-2021 09:15 uur

Door onvoorziene omstandigheden en oververmoeidheid neemt het laatste deel van de reparatie veel meer tijd in beslag en is na escalatie nieuw personeel opgeroepen. Excuses voor die extra vertraging in de benodigde reparatietijd. In tussentijd komen er wel steeds meer adressen in dienst maar nu verwacht richting 11:00uur pas de laatste adressen weer in dienst.

Wat is er precies gebeurt

Gisteravond rond 17:30 uur zijn alle buizen en glasvezelkabels van Midden-BrabantGlas doorboort.

De plaats van schade is aan de rotonde Abt van Engelenlaan – Tuinbouwweg midden onder de asfaltweg en is veroorzaakt tijdens het uitvoeren van boorwerkzaamheden ten behoeve van werkzaamheden door derden. Hiervoor moest eerst de boring afgemaakt worden waarna nieuwe buizen aangebracht konden worden om er daarna nieuwe kabels in aan te kunnen brengen. In de buis van Midden-BrabantGlas zaten 2 kabels van 192 glasvezeladers die ieder op 2 plaatsen opnieuw op de bestaande kabel moesten worden gelast. Tevens lagen er buiten die buis ook nog 2 grondkabels met 24 aders die na opgravingen en verrichten van metingen ook defect bleken en dus ook nog vervangen moesten worden door nieuwe kabels en dan weer aan 2 zijden opnieuw op de bestaande kabels gelast moesten worden. Een zeer omvangrijke storing maar ook logistieke aanvoer van nieuwe buizen en kabels waarvoor in de nacht ook nog extra mensen opgeroepen zijn en die doen hun uiterste best om de reparatie zo snel mogelijk af te ronden. Nogmaals excuses voor de overlast.

Update 14-07-2021 13:15 uur

Op dit moment zijn er nog 8 leden die nog steeds geen verbinding hebben en zijn in nader onderzoek of de glasvezelbekabeling nog ergens defect is of dat de apparatuur in de POP of bij u in huis defect is geraakt tijdens of door die storing.

Update 14-07-2021 15:30 uur

We krijgen melding van de aannemer dat er op 175 meter vanaf het punt waar de schade is ontstaan glasaders, waarop een van de nog verstoorde verbinding is aangesloten, defect is. Hierdoor zal er vrijwel zeker 1 stuks 192 aderige glasvezelkabel over een veel langere lengte opnieuw vervangen moeten worden om de best mogelijke kwaliteit aan u te blijven bieden.

Actie is dat we de huidige verstoorde aansluitingen zo snel als mogelijk via nog wel goede aders van die 192 aderige kabel opnieuw in dienst kunnen zetten ondanks dat het mogelijk lang gaat duren voordat de laatste weer operationeel is. Daarop zal er een evaluatie plaatsvinden met een gedegen plan van aanpak en een goed geplande vervanging in de nachturen van 00:00uur tot maximaal 06:00uur waarop opnieuw een kabelvervanging plaats zal gaan vinden.  We zullen ieder daarvan tijdig op de hoogte brengen en onze oprechte excuses voor de ontstane overlast.

Update 14-07-2021 18:10 uur

Monteurs zijn nog steeds bezig om adres voor adres op goede aders om te lassen en verwachten daarmee rond 22:00uur klaar te zijn en betreft dus een tijdelijke reparatie en mogelijk krijgt u nog wat blokjes op uw TV beeld.

Update 15-07-2021 07:35uur

Helaas hebben we gisteravond tot 23:00 uur met 3 glasvezelmonteurs het niet voor elkaar kunnen krijgen 100% van de aansluitingen weer in de lucht te krijgen omdat er geen onbeschadigde glasvezeladers meer beschikbaar waren Zover het monitor systeem nu laat zien zijn er op dit moment nog 4 adressen in Hedikhuizen zonder internet. Het DVB-C (TV van Trined) kunnen we niet centraal monitoren. Dus zeer waarschijnlijk zullen er ook zeker nog meerder zijn met een slecht of geen TV beeld zijn volgens de meldingen. Er is zover we op dit moment kunnen overzien 1 van de 2 stuks 192 aderige kabel defect maar gaan ook de 2e kabel 100% meten maar verwacht vooralsnog dat we met 1 kabel vervanging kunnen volstaan.

Actie zal worden dat er vandaag overdag een nieuw stuk kabel over een veel langere lengte zal worden ingeblazen in een vrije buis die we vanaf vanavond vanaf 24:00uur gaan lassen. Al degene die daarbij verstoord worden zullen daarvan bericht ontvangen.

We gaan direct starten met checken per adres en kijken of direct naastgelegen buren mogelijk een gastwifi ter beschikking kunnen stellen zodat ze vandaag toch internet hebben.

Update 15-07-2021 15:15 uur

Komende nacht worden toch allebei de 192 aderige kabels vervangen.

We kunnen niet volstaan met het vervangen van 1 kabel omdat vandaag uit metingen is gebleken dat ook van de 2e kabel meerdere aders defect zijn.

Op dit moment is een blaasploeg onderweg om in 2 reservebuizen van de nieuwe zevenvoudige mantelbuis 2 nieuwe kabels van 192 aders te gaan blazen van ieder 600 meter lang. Metingen geven aan dat daarmee zeker ook het opgerekte kabeldeel in zijn geheel vervangen zal zijn.

We hadden graag een paar dagen rust genomen voor een zeer gedegen voorbereiding, maar gezien een aantal klanten op dit moment grote overlast ervaart of nog steeds niet over een werkende verbinding beschikt wordt per direct overgegaan tot reparatie in de komende nacht. Personeel voor de werkzaamheden wordt thans geregeld.

Vooralsnog willen we zo mogelijk vasthouden aan 00:00uur tot 06:00uur als reparatietijd.

De aannemer wil wel eerder beginnen, maar dan worden verbindingen al vanaf 22.00 uur verbroken. Vooralsnog zetten we in op inzet van meer personeel.

Mogelijk kan worden volstaan met een herstel-periode van 23:00 tot 07:00uur.

Wanneer alles is ingepland zullen wij later vandaag een update geven.

Iedereen zal het helaas de komende nacht zonder internet, TV en vast bellen  en zonder doormeldingen van de brandmelders/alarm van Altijd Thuis  moeten stellen. Wij gaan er van uit dat morgenvroeg alles weer werkt als voorheen.

Update 16-07-2021 07:30 uur

Op dit moment zijn alle adressen met uitzondering van 12 adressen in de kern Hedikhuizen weer operationeel. De monteurs zijn no aan het lassen en verwachten dat ze 08:15uur die adressen ook weer operationeel hebben. Excuses voor die extra overlast.

Update 16-07-2021 08:40 uur

De lassers zijn klaar op dit moment en hebben nog 4 adressen die nog niet operationeel zijn waarvan 2 waar we voor naar de klant moeten omdat daar eergisteren omgelast is om ze tijdelijk operationeel te kunnen maken. 2 verse glasvezel monteurs zijn nu die laatste 4 operationeel aan het maken. De rest is gemeten en alles moet weer in orde zijn en werken als voorheen.

Reden uitlopen planning is dat bij het terughalen van de oude bekabeling na het moment van knippen de kabel niet terug te trekken was uit de bestaande buis en de glasvezelmonteurs zelf de buis op hebben moeten graven om die verderop te kunnen knippen zodat er voldoende laslengte in de kabel kwam. Hierdoor is die ploeg pas 2 uur later gestart met het lassen.

Nadat we de 4 storingen afgehandeld hebben is alles weer als voorheen operationeel beschikbaar en sluiten hiermee deze storing. Uiteraard zullen we deze nog wel evalueren om toekomstig dergelijke overlast nog beter proberen proberen te voorkomen ondanks hij is Midden-BrabantGlas is aangedaan door derden.

Nogmaals onze excuses voor de ontstane overlast en danken u voor alle medewerking.