Grote kabelstoring legt volledige netwerk van MBG plat

14 oktober 2017

Update: Storing Midden-BrabantGlas 14-10-2017

Update 21:30uur

Herstel is helaas niet goed gegaan. Nieuwe verwachte oplostijd is nu zondag 02:00 uur.

Update 18.10 uur
Het herstel duurt helaas wat langer dan verwacht, de prognose voor volledig herstel van de dienstverlening is nu 20.00 uur. Het is mogelijk dat tijdens de eindfase van het herstel de diensten al online komen maar ook weer even onderbroken worden voor metingen die nodig zijn om zeker te zijn dat de vezelbreuk goed hersteld is.

Update 14.20 uur
De aannemer op locatie meldt dat op dit moment de verwachting is dat de storing rond 18.45 uur verholpen zal zijn.

Update 12.40 uur
De schade aan de glasvezel is zeer complex en de locatie is lastig toegankelijk. De aannemer is druk bezig met herstelwerkzaamheden maar verwacht zeker nog tot ver in de avond nodig te hebben voor herstel. Zodra er meer duidelijkheid is volgt een nieuwe update.

Update 8.44 uur
Inmiddels weten we dat het toch een probleem met de darkfiber tussen Eindhoven en Gilze betreft, deze is beschadigd bij werkzaamheden. Een aannemer is inmiddels ter plaatse en is begonnen met het inventariseren van de schade. De hersteltijd is op dit moment helaas nog niet bekend, zodra daar meer duidelijkheid over is volgt een nieuwe update.

Vannacht is er tijdens de werkzaamheden aan het spoor de kabel van Relined kapot getrokken over een langere lengte bij graafwerkzaamheden en zal daardoor 2 keer gelast moeten worden .
Omdat ons het netwerk van Midden-BrabantGlas nog in aanbouw is hebben we op dit moment nog maar een enkelvoudige verbinding met de EFX in Eindhoven. Ook vele anderen paryijen hebben ernstig hinder van deze kabelstoring. We doen ons uiterste best die storing zo snel mogelijk te laten verhelpen maar zijn daarbij volledig afhankelijk van van de spoorwegen.

Omschrijving storing
Sinds 4.05 uur is de backhaul verbinding voor Midden-BrabantGlas tussen Eindhoven EFX en de citypop Gilze onderbroken. Als gevolg hiervan is op dit moment alle dienstverlening op het Midden-BrabantGlas netwerk onderbroken voor alle providers.

Remote diagnose
In Eindhoven zien we dat de backhaul verbinding plots onderbroken is. Dit kan veroorzaakt worden door problemen met de darkfiber maar gezien het tijdstip vermoeden we wellicht eerder een probleem met de stroomvoorziening of de apparatuur in de citypop.

We gaan onderzoek doen op locatie, een update volgt zodra er meer duidelijkheid is en we een inschatting kunnen maken van de hersteltijd.

Met vriendelijk groet,
aQuestora NOC