Netrebel in beeld

17 februari 2021

In onze reeks over de consumentenproviders spraken wij met Hein Boot, directeur van netrebel. Hij was eerder werkzaam bij een van de grote landelijke providers. Thuis werd hij gewaar dat telefoon of tv best wel eens even mocht uitvallen. De beschikbaarheid van een betrouwbare en snelle internetverbinding kon echter niet worden gemist en zo besloot hij in 2014 voor zichzelf te beginnen met Internet Only als enig product. Net als elektra en water moest het er vanzelfsprekend altijd en vooral ook in ruime mate zijn.

Met deze focus worden er ook geen ‘eigen’ routers geleverd. De klanten kunnen dan zelf kiezen welke kwaliteit en capaciteit hardware ze inkopen. Voor de primaire doelgroep van netrebel, in het algemeen van oorsprong de jongere generaties die vaak zelf de weg op het internet weten te vinden, blijkt dit geen enkel beletsel te zijn. Overigens wordt de support-pagina op de nieuwe website van netrebel wel wat uitgebreider om het installeren van de moderne plug en play routers beter te kunnen ondersteunen. Zeker nu ook steeds vaker ouderen in gaan haken. Routers die meestal een grotere wificapaciteit en snelheid hebben die past bij de door Netrebel geleverde snelheid. Techneut zijn is beslist geen voorwaarde meer, maar met twee linkerhanden is de keuze voor Netrebel wellicht (nog) niet de meest voor de hand liggende.

Klanten van netrebel blijken in de praktijk meer gebruik te maken van de bekende streaming diensten, zoals Netflix, Disney en sinds kort ook Amazon Prime, en combineren dit met een app zoals NPO, NLziet of Canal Digitaal.  Met de moderne Smart Tv’s werken die app’s ook op de tv zelf met de standaard TV afstand bediening. En telefoneren deed men toch al mobiel. 

Verdwijnt het traditionele TV-abonnement dan? Volgens Hein Boot vooralsnog zeker niet, want net als de vaste telefoonaansluiting is dit wel voor velen een vaste waarde. Toch zullen op de langere termijn de jongere generaties hier hun invloed zeker doen gelden.

In het buitengebied van Midden-BrabantGlas ziet men naast de particuliere gebruikers ook een groep bedrijven die naast een aansluiting thuis een aparte aansluiting voor het bedrijf hebben en hier netrebel voor gebruiken.

Klantvriendelijkheid en maximale vrijheid staan bij Netrebel hoog in het vaandel. Contracten zijn van het begin af per maand opzegbaar en bij een nieuwe aansluiting begint het betaalde abonnement pas vanaf de 1ste van maand te lopen. Ook al is men eerder aangesloten op het glasvezelnetwerk van Midden-BrabantGlas. Net als de maandelijkse kosten van Midden-BrabantGlas heeft ook netrebel het maandtarief sinds 2016 niet gewijzigd.

Zijn er binnen afzienbare tijd nog relevante innovaties te verwachten was de slotvraag. Voor de stedelijke gebieden met een dichte bewoning zal de nieuwe Wifi “6” standaard een oplossing kunnen zijn in de wirwar van de vele gelijktijdige wifi-netwerken. Maar daar zullen de klanten in de landelijke gebieden van Midden-Brabant in het algemeen toch al geen last mee hebben.