DE EERSTE ERVARINGEN VAN DE WIFI COACHES

29 november 2023

Zoals in de voorafgaande nieuwsbrieven gemeld, zijn een aantal leden van onze coöperaties actief als WiFi coach om andere leden te helpen met het verbeteren van hun WiFi. De ervaring van de coaches leert dat er gelukkig relatief weinig problemen zijn met WiFi. We hebben nu ongeveer 15 mensen, die zich gemeld hadden, geholpen. Het is leuk om leden te helpen, die eigenlijk niet goed kunnen omschrijven wat het probleem is. Dus vaak betreft het een oriënterend gesprek en nogal wat uitleg, alvorens we tot een mogelijke oplossing komen. Dan volgt een bestelling van de gewenste uitbreiding en vervolgens een tweede bezoek om het te installeren.

Het lijkt erop, dat vooral de verwachtingen van het bereik van WiFi bijgesteld moeten worden.
De meest bekende WiFi met de 2.4 Ghz zender bereikt 20 meter buiten en 10 meter binnen.
WiFi met de 5 Ghz zender heeft een hogere snelheid maar de afstand tot de FRITZ!Box of Repeater is veel korter: 3 tot 5 meter.

Voor het gewenste bereik zul je de FRITZ!Box moeten uitbreiden met WiFi Repeaters: de 1200 AX van Fritz kost tussen € 75,00 en € 80,00 per stuk bij Fritzshop.nl of bol.com. De WiFi app van Fritz op de telefoon is heel behulpzaam bij het vinden van de beste locaties voor de Repeaters. Daarna vormen de Repeaters een Mesh netwerk met een stabiele onderlinge band.

Dus: verwacht niet vanuit één sterke zender (de FRITZ!Box) een totale dekking. Gebruik niet willekeurige Repeaters die mogelijk niet goed ingesteld staan en die geen Mesh netwerk vormen, maar begin met twee van die 1200 AX Repeaters op slimme plaatsen zo’n 8 meter vanaf de FRITZ!Box.

Als je al langer bij Midden-BrabantGlas lid bent, is je FRITZ!Box mogelijk verouderd. Dan kun je niet de nieuwste software draaien en ook nog niet Mesh networking gebruiken. Als je verder geen problemen hebt, kun je rustig de oudere FRITZ!Box blijven gebruiken, maar als je WiFi gaat uitbreiden dan kun je de provider vragen de FRITZ!Box te vernieuwen. De reacties daarop zijn verschillend: de ene provider vernieuwt al snel, terwijl de andere weinig ondersteuning geeft. In dat geval kun je aan het einde van het contract beter van provider wisselen.

Iedereen wil overal en altijd gebruikmaken van WiFi. Lukt dat niet, dan wordt er al snel geklaagd. Veelgehoorde klachten zijn: ‘De verbinding is niet sterk’, ‘Het werkt onvoldoende’ of ‘Het gaat niet snel genoeg’. Weet je meer over hoe WiFi in elkaar steekt, dan kun je het goed oplossen en heb je overal goed bereik.

WiFi is allergisch voor drie dingen:

  1. 
een ijzeren frame
  2. water
  3. raampartijen waarin folie is verwerkt

De allergie voor een ijzeren frame is bij iedereen bekend (Kooi van Faraday). Minder bekend is de allergie voor water. Nou wil het geval dat wij mensen voor ca. 65% uit water bestaan. Sta je, terwijl je WiFi gebruikt met je rug naar de WiFi-zender, dan blokkeer je het signaal en is de ontvangst logischerwijs slecht.

Vaak hoor je mensen klagen dat ze in de tuin geen of slecht bereik hebben. Grote kans dat het raam daar de oorzaak van is. Dat kan afgedekt zijn met bijvoorbeeld warmte isolerend folie, dat geen signalen doorlaat. Er zijn oplossingen te bedenken met een stuk extra bekabeling, met bekabelde Repeaters en met gebruikmaking van de 220 V bekabeling (Power Line).

Het signaal dat via het glasvezelnetwerk binnenkomt is 1 Gb. Maar niet in alle gevallen is dat voor internet beschikbaar: sommige providers leveren 500 Mb of 200 Mb en meestal verbruiken de TV en andere diensten ook bandbreedte.

De snelheid van het WiFi signaal is afhankelijk van de zendtechniek en de afstand tussen de 40 Mb en 500 Mb. Om te weten hoe het met je WiFi signaal is gesteld kun je in eerste instantie de signaalsterkte meten met bijvoorbeeld de WiFi-app van Fritz. Door op verschillende plaatsen in je huis te meten wat de signaalsterkte is, krijg je een goed beeld van de zwakke plekken.

Hoe je de internetsnelheid ervaart is ook weer afhankelijk van vele factoren: gebruik je een PC, een tablet of telefoon, welke DNS server gebruik je en wat is de responstijd daarvan, wat is de grootte van het pakketje informatie dat je opvraagt, ….. en nog heel veel andere factoren.

Bedenk bij het downloaden van bestanden ook nog dat er 8 bitjes voor een Byte nodig zijn: de netwerksnelheid wordt in bit gemeten en de opslag van files in Bytes.

Mocht je hulp of advies willen, neem dan gerust contact met ons op via Groenewoudglas@midden-brabantglas.nl.

Een paar voorbeelden van door de coaches geholpen leden:

@ Een lid die zelf prima met de uitleg aan de slag kon:

“Bij deze informeer ik je even dat ik afgelopen weekend een nieuwe FRITZ!Box en twee 1200AX Repeaters heb geïnstalleerd (Mesh-netwerk). Fiber heeft de nieuwe FRITZ!Box en direct ook de nieuwste versie TV-decoder gratis verstrekt.
Mede o.b.v. jouw tips en het gebruik van de app om de signaalsterkte te beoordelen heb ik goede locaties voor de Repeaters bepaald en werkt nu alles weer perfect !!
Nogmaals dank voor het waardevolle advies !”

@ Een lid in Baarle-Nassau:

Wilde laten onderzoeken of hun WiFi wel aan de standaard normen voldeed.
De FRITZ!Box was een oudje: met Fiber direct contact opgenomen en deze hebben direct de router vervangen door een nieuwe.

Vervolgens is geadviseerd om twee 1200AX Repeaters aan te schaffen om in het gehele huis goede dekking te hebben. FRITZ!Box in de meterkast, een Repeater bekabeld in de woonkamer en een Repeater in de slaapkamer boven. Het resultaat was meteen de volle bandbreedte bekabeld en met WiFi. Nu overal goede bereikbaarheid, zelfs in de tuin.

Waren tevreden met de oplossing.

@ Een lid in Elshout:

Had volgens zijn zeggen problemen met de WiFi. Zou wegvallen, had al diverse aanpassingen gedaan. Dit wegvallen kon helaas niet worden gereproduceerd. Hij had een recente FRITZ!Box en twee cisco accespoints. We hebben geholpen om hier een logisch WiFi netwerk van te maken. De rookmelders (AltijdThuis) zijn van de FRITZ!Box gehaald en rechtstreeks op de glasvezel aangesloten.

Onze uitleg heeft veel duidelijk gemaakt.